Skip to main content

IGNORÁNSIA HADELEK ELIT POLÍTIKA

Filójofu Turky nian ida ho naran Diogenes ne'ebé famouzu tebes ho ninia ideolojía "Sinisme", anti-estabelesimentu no mos nu'udar kriadór termu 'Humanidade' priemiru iha mundu, wainhira nia muda husi turky ba iha Athena, nia moris iha dalan ninin hamutuk ho ninia asu ida, ai-tonka no toba iha bidón laran deit durante tinan naruk nia laran, ne'ebé lokaliza iha sidade klaran. Iha loron ida meiudia bo'ot nia (Diogenes) lori ninia lampu oan ne'e hodi la'o tama ba iha merkadu laran, halo komunidade iha merkadu laran hakfodak no konfuzaun hodi hahu husu ba nia, buka saida? Nia hatan dehan "Hau buka hela ema humanu". Aksaun sátira ida ne'e Diogenes halo tamba iha momentu nebá situasaun komesa la kondusivu ona, governador ou liurai iha Athena mos komesa ona tau sees esénsia humanidade duké interese oligárkia no tirani.

"A fool often has reason to be patient with everything he actually succumbs to without ever trying."- A. Einstein.

Diogenes ho A. Einstein nia liafuan ida ne'e karik liga ba kondisaun Timor-Leste iha era kontemporânea, relevante tebes ho situasaun no kondisaun ne'ebé agora dau-daun akontese iha rai doben Timor-Leste.

Inkapasidade elit polítika halo povu timoroan tomak sai vítima iha aspeitu polítika, ekonómia no sosial. Liafuan diplomasia sai kilat musan ida ba sira (elit polítika) maibé la sente katak situansaun ho kondisaun la permite atu uza liafuan ne'e. Lahatene tamba sira mak lahatene duni ou finji lahatene, ida ne'e kestaun individu.

Povu krítika tamba kompriende esénsia husi podér, maibé elit polítika hetok hatudu nia ignoránsia hodi fo sala ba povu. Povu hakilar husu atu priense ninia direitu, maibé governu husu ba povu kumpri ninia dever. Povu husu nasaun ne'e atu lori ba ne'ebé, governu haruka ho presaun ne'ebé maka'as atu imita buat ne'ebé nasaun aktuliza ona. Povu hatudu ninia maturidade polítika, maibé governu hatudu ninia polítika infantil.

Iha momentum ne'ebé krusial povu husu aktualizasaun husi promesa ne'ebé fo husi governu, maibé sensibilidade  elit polítika hodi responde hamosu multi interpretasaun iha povu nia le'et. Hetan louva husi mundu internasionál iha aspektu demokrásia, maibé governu ho nia inkapasidade lahatene alternativu hodi nafatin hamorin louvasaun ne'e. Povu hamnasa iha tristeza nia laran tamba hare aksaun kapitaun nian iha nasaun ida nia laran hatudu polítika ne'ebé infantil.

Dehan sentimentu nasionalizmu, maibé aktualizasaun sentimentu globalizmu, ikus mai humanidade mak sai vítima ba aksaun hirak ne'e hotu. Dehan populasaun mos sai pontu ida importante hodi priense rekezitus antes hari'i nasaun ida, maibé tratamentu elit polítiku la tuir esénsia lolós populasaun nian.

Hahalok inkapasidade hirak ne'e ikus mai transmisível mos ba elit polítik timoroan nian ne'ebé iha ema nia rai (embassy), ajir fora husi ninia funsaun ne'ebé ideál. Estudantes estranjeiru ne'ebé iha fatin refere husu konaba kestaun balun, sira dehan governu sentral hotu mak hatene, entaun estudantes mos komesa hanoin hodi análiza no mosu perguntas balun katak 'embaxada nia funsaun lolos ne'e saida?' Alem de inan aman estudantes nian ita bo'ot sira mos hanesan intermediáriu ida atu hato'o inkietas estudante sira nian ba iha governu sentral? Signifika katak kondisaun estudantes estranjeiru sira nian ita bo'ot sira mak hatene liu duke governu sentral tamba ne'e tenke tau ás profisionalizmu no transparánsia iha aspeitu saida deit.

Ikus mai, na'ok ten hamutuk ho bosok ten ne'ebé hanaran "kakutak oportunista" mak aproveita oportunidade ne'e hodi hariku án to'o haluhan povu nia kosar be'en ne'ebé lori sira (elit polítika) ba tu'ur  iha povu nia uma (parlamentu nasionál).

"Aneh tapi nyata, begitulah aktualisasi bagi orang-orang yang minim akan ilmu dan pengetahuan."

Bandung, 02 June 2020.

Comments

Popular posts from this blog

HADIR TAPI TAK PERNAH ADA

Perjalanan merupakan metode atau gerakan untuk menuju dan mencapai suatu ekspektasi yang diimpikan oleh seseorang. Begitupun kehadiran adalah adanya seseorang pada suatu tempat dan dapat dilihat oleh manusia.  Inkonsistensi sebagai perantara dalam mengantarkan kita dari satu tempat ke tempat yang lain ketika tidak dapat persesuaian antara ekspektasi dan realita. Lupa merupakan sifat alamiah manusia yang tak bisa dihindari oleh siapapun, sehingga bumbu-bumbu kehidupanpun dapat dilupakan ketika kedatangan membawa berita yang kredibel dan terpercaya, meski nihil akan maknanya. Impian yang setinggi langit mengundang rasa lebam yang tak terhindar, kesadaran adalah pahlawan di kala semakin mendekatnya rasa lebam. Begitu mudah manusia mengikat harapannya kepada sesama melainkan Tuhan sebagai pemiliknya. Dasar semua insan mengikat harapan terhadap sesama adalah treatmentnya yang bagaikan gula ketika dicicipi. Nyerah ketika kita membandingkan apa yang didapati dengan yang kita inginkan. Mat...

NASIONALIZMU VS GLOBALIZMU

Definisaun polítika katak arte ou siénsia ida atu apaña poder ida tuir dalan konstituisaun no mos inkonstituisional. Teoria klásika Aristoteles hateten katak polítika maka hanesan esforsu ida ne'ebé povu viaza atu apaña bem estar povu nian. Intensaun polítika katak HUSI, BA ka ida ne'ebé iha relasaun ho povu. Polítika katak siénsia konabá nasaun, siénsia konaba governu, tamba ne'e antes atu ita antisipa halo definisaun ba polítika ita mos tenke hatene etimolójikamente husi polítika ne'e rasik. Husi definisaun hirak ne'ebé hau mensiona iha leten ne'e iha ninia intensaun no esénsia ne'ebé mak di'ak ba povu, tamba laiha ema ou grupo ida mak hasai teoria ruma somente atu fo impaktu negativu ba ema seluk. Maibé realidade hatudu katak iha sékulu XXI ou iha époka kontemporer ida ne'e, esénsia husi polítika ne'e rasik komesa mínimu ona iha ninia realizasaun (aktualisasi), tamba egoismu husi polítika nain sira ne'ebé mak maka'as liu duke interese ...

DIBALIK RIUHNYA KOTA BANDUNG

Hiruk-pikuknya kota yang membuat semua insan berlomba-lomba tuk mencari sebuah jawaban dari segala proses yang sedang dijalankan, penat di dalam imajinasi mengabaikan segala kesempatan yang selama ini ku kejar. Meski seolah terlihat semuanya baik-baik saja, akhirnya ku mencari sebuah jawaban di ketinggian di pinggir kota. Kesunyian tanpa pernah memberi jawaban sekalipun mendefinisikan dirinya ketika tidak disentuh, meski masih abstrak akan maknanya jika mencoba tuk mendefinisikanya. Sama halnya definisi yang mengalir tanpa niat menemukan jawaban. Mencintai tak pernah bosan, seperti filsafat yang ingin menemukan pertanyaan bukan sekedar jawaban. Tak ada keyakinan melengkapi sebuah kesimpulan, dengan sebab yang tak pernah tunggal. Mungkin sunyi bukan tempat yang asing, apalagi sia-sia, dari segala sesuatu berawal, sementara kita masih ada di tengah-tengah jarak. Apa jawaban untuk menghapus ketidakpahaman? Di ketinggian, kita ingin merombak diri dengan cara paling radikal, sebelum bertemu...